Projected Ecologies
Museo Universitario de Ciencias y Arte (MUCA), Mexico City
May 17 - September 6, 2025
Alona Rodeh (Germany), Ana Edwards (Chile), Andrea Gudiño (Mexico), Carlos Franco (Puerto Rico/USA), Catalina Tuca (Chile/USA), Dakota Gearhart (USA), David Camargo & Amauta García (Netherlands/Mexico), Emilio A Rojas (Mexico), Eudes Vinicius (Brazil), Grant Robert Cutler (USA), Jemila McEwan (USA), Joseph Moore (USA), Kadir Kayserilioglu (Turkey), Laura & Sira Cabrera (Spain), Mélia Roger (France), Xiaoyi Chen (China).
Projected Ecologies is a video program organized with MUCA Campus featuring sixteen films from international artists exploring the global and emotional consequences of anthropocentrism. This series exposes the need for recalibration and balance between ecological systems through speculative methods, archival explorations, and personal histories. The works include artificial ecosystems, rewilding efforts, scenes of environmental destruction, and utopian visions of the future.
Control manifests in films like the surveillance-driven The Inhabitants to the microcosmic containment of The Walls of Heaven. Both films interrogate human intervention—whether through omnipresent surveillance of animals or the artificial landscapes of a terrarium, where life is sustained but never truly free. Similarly, CORE DUMP and </> expose how technology, far from liberating, has instead generated new forms of anxiety—whether through the relentless accumulation of e-waste or the internet’s amplification of greed and self-obsession. Amidst this digital excess, films like Luma and The Visions of Karma take a different approach, exploring the act of searching as a form of resistance, embracing mystery rather than demanding resolution.
Elsewhere, abstraction and transformation shape new understandings of nature. Anima Natura and Arrullo both use experimental techniques, like stop-motion, textures, and soundscapes, to animate natural forces in ways that defy conventional representation. The idea of fluidity is embraced in Between Species, which works to collapse the divide between human and animal, and Life Touching Life, which touches on the spectrum between life and death. Identity, too, is informed by personal and social histories in films like The Departing Images and Açaí - Man from the hinterland, considering how dreams can communicate and how indigenous foods can shape cultural memory and belonging.
Performance becomes another means of communication, with th Instruction for Becoming and The Wake using the body to learn from the land or to explore grief and loss. Sound operates as yet another force of elucidation—Ocean with Spirit Patterns and Dear Phonocene explore the sonic realm as a space for meditation, reclamation, and deep listening, reminding us that perception is not just visual, but vibrational, felt as much as it is heard.
Ultimately, these films challenge dominant narratives of human exceptionalism, encouraging a deeper reflection on interconnectivity. Whether through poetic performance, experimental animation, or documentary approaches, they reveal the intricate, often fraught, relationships between humans, technology, and the natural world.
PULSAR, curated by Elisa Gutiérrez Eriksen, will open on Saturday April 26 and run through August 9.
Projected Ecologies es un programa de cine y video organizado con la Galería Lydian Stater (NY), que presenta dieciséis películas de artistas internacionales que exploran las consecuencias globales y emocionales del antropocentrismo. Esta serie expone la necesidad de una recalibración y balance entre los sistemas ecológicos a través de métodos especulativos, exploraciones de archivo e historias personales. Las obras incluyen ecosistemas artificiales, esfuerzos de renaturalización, escenas de destrucción ambiental y visiones utópicas del futuro.
El control se manifiesta en películas como The Inhabitants (2014), impulsada por la vigilancia, y la contención microcósmica de The Walls of Heaven (2024). Ambas películas interrogan la intervención humana, ya sea a través de la vigilancia omnipresente de los animales o los paisajes artificiales de un terrario, donde la vida se mantiene pero nunca es realmente libre. De manera similar, Core Dump (2025) y </> (2020) exponen cómo la tecnología, lejos de liberar, ha generado nuevas formas de ansiedad, ya sea a través de la acumulación imparable de desechos electrónicos o la amplificación de la codicia y la obsesión por uno mismo en internet. En medio de este exceso digital, películas como Luma (2024) y The Visions of Karma (2024) adoptan un enfoque diferente, explorando el acto de la búsqueda como una forma de resistencia, abrazando el misterio en lugar de exigir una resolución.
En otro ámbito, la abstracción y la transformación configuran nuevas comprensiones de la naturaleza. Anima Natura (2024) y Arrullo (2023) utilizan técnicas experimentales, como el stop-motion, las texturas y los paisajes sonoros, para animar fuerzas naturales de maneras que desafían la representación convencional. La idea de fluidez se adopta en entrEEspecies (2021), que busca desmantelar la división entre humanos y animales, y Life Touching Life (2023), que toca el espectro entre la vida y la muerte. La identidad también se informa a través de historias personales y sociales en películas como La Partida de las Imágenes (2023) y Açaí - hombre del interior (2024), que consideran cómo los sueños pueden comunicarse y cómo los alimentos indígenas pueden moldear la memoria cultural y el sentido de pertenencia.
El performance se convierte en otro medio de comunicación, con Instruction for Becoming (2022) y The Wake (2019) utilizando el cuerpo para aprender de la tierra o explorar el duelo y la pérdida. El sonido opera como otra fuerza de elucidación: Ocean with Spirit Patterns (2024) y Dear Phonocene (2024) exploran el reino sonoro como un espacio para la meditación, la reclamación y la escucha profunda, recordándonos que la percepción no es solo visual sino vibracional, y sentida tanto como oída.
En última instancia, estas películas desafían las narrativas dominantes del excepcionalismo humano, fomentando una reflexión más profunda sobre la interconexión. Ya sea a través de performance poético, animación experimental o enfoques documentales, la películas presentadas aquí, revelan las relaciones intrincadas, y a menudo conflictivas, entre los seres humanos, la tecnología y el mundo natural.